Električna vozila

Sve što treba da znate o punjenju električnih vozila

električnih vozila
Objašnjenje punjenja električnog automobila za one koji razmišljaju o kupovini svog prvog električnog automobila.

Budućnost električnih vozila

Električna mobilnost i popularnost električnih putničkih vozila ubrzano raste tokom poslednje decenije i ovaj trend ne pokazuje znake usporavanja. Kako god da to izmerite – prodaju električnih vozila, EV na putevima, vladine subvencije za EV, EV kao procenat prodaje svih vozila, ili jednostavno proizvođače vozila koji se zalažu za električnu mobilnost – neosporno je da je budućnost električna i doba motora sa unutrašnjim sagorevanjem ( ICE) vozila se bliži kraju.

2020
10 miliona EV
2030
125 miliona EV
2030
50% total EV udeo
POGLAVLJE 1

Da li su električni automobili vredni toga?

Prednosti električnih automobila

Kao društvu, električna vozila nam mogu pomoći da smanjimo emisije ugljenika i izgradimo održiviju budućnost. Ali kao vozačima, električna vozila nam pružaju mnogo više od mogućnosti da smanjimo ugljenični otisak.

Više uštede, superiorne performanse i manji ugljenični otisak

Kao prvo, električna vozila nude vrhunsko iskustvo vožnje; trenutni obrtni moment i glatko rukovanje (zahvaljujući niskom centru gravitacije). I budimo iskreni, na pogodnost punjenja gde god da parkirate možete se naviknuti brže od prosečne sesije punjenja. Pored toga, EV zahtevaju mnogo manje održavanja od konvencionalnih ICE vozila.

Mnogo je neodgovorenih pitanja koja (potencijalni) novi vozači električnih automobila imaju samo o punjenju EV.

Za one koji razmišljaju o kupovini svog prvog električnog vozila, ili za one koji su ga upravo kupili, vožnja EV-a – ili tačnije punjenje – je potpuno novo iskustvo. Na ovoj stranici nameravamo da Vam kažemo sve što treba da znate o punjenju električnih vozila i da razjasnimo najčešća pitanja kako biste se osećali sigurnije u vezi sa prelaskom na električnu mobilnost.

POGLAVLJE 2

Električni automobili vs automobili na gorivo

EV punjenje je jedan od razloga zašto bi trebalo da nabavite električni automobil

Bez obzira da li na tržištu tragate za svojim prvim EV ili razmišljate o nadogradnji, logično je da upoređujete svoje opcije. Jedna od glavnih razlika između posedovanja električnog vozila i tradicionalnog vozila sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem (ICE) je način na koji punite svoj rezervoar. Mnogi smatraju da je prelazak sa stavljanja goriva ( benzin, nafta )  u rezervoar na punjenje baterije strujom najstrašniji prelaz; šta ako se rezervoar isprazni usred nedođije? Ali u stvarnosti, anksioznost u pogledu dometa EV ima veze sa psihologijom koliko i sa dometom električnih automobila (ili dostupnošću stanica za punjenje). Da li ste znali da oko 4 od 10 trenutnih vozača električnih vozila uopšte ne nailaze na probleme kada je u pitanju punjenje njihovog vozila? U stvari, mogućnost punjenja baterije je jedna od najboljih stvari u vožnji električnog automobila. Najveća razlika između vožnje na gorivo i električne energije je u tome što kada vozite električni, možete puniti automobil bilo gde.

Lokacije za punjenje električnih vozila

Možda zvuči očigledno, ali sa vozilom na gorivo možete u velikoj meri napuniti rezervoar samo na benzinskoj pumpi. Sa EV, međutim, možete da punite svoje vozilo skoro svuda: kod kuće, u kancelariji, u restoranu, dok idete u kupovinu, dok ste parkirani na ulici, ili možete da dopunite bateriju svog automobila na benzinskim pumpama koje imaju EV punjače.. Međutim, pošto to punjenje funkcioniše malo drugačije od onoga što nam je svima poznato, može postati prilično zbunjujuće, posebno zato što postoji mnogo novih definicija i termina oko kojih morate da se zamarate. 

Punjenje električnih automobila: zašto je terminologija tako komplikovana?

Kao relativno mlada, raštrkana i brzorastuća industrija, terminologija EV punjenja je svuda. Postoje različiti nivoi punjenja, režimi kablova, tipovi utikača (koji se razlikuju u zavisnosti od toga gde se nalazite), postoje različiti tokovi punjenja (AC ili DC), širok spektar mogućnosti kapaciteta baterije, procenjeni stvarni domet, udaljenost do pražnjenja, snaga izlaz stanice za punjenje, različite brzine punjenja i gomila sličnih pojmova. Na primer, koliko je stvarno brzo punjenje? A šta je to brzo ili čak ultra-brzo punjenje?

Ako razmišljate o kupovini (ili ste upravo kupili) EV, onda je razumljivo da sve ove nove informacije mogu biti pomalo zastrašujuće i nejasne. Čitajte dalje da biste saznali sve što treba da znate o punjenju električnih vozila kako biste mogli biti dobro informisani da započnete prelazak na električnu mobilnost.

POGLAVLJE 3

Gde da punite električni automobil?

Lokacije za punjenje električnih vozila

Uopšteno govoreći, gde god možete da parkirate svoj automobil je potencijalna lokacija za punjenje. Dakle, možete zamisliti da su mesta na kojima možete da punite svoj automobil različita kao i današnji dostupni modeli električnih automobila. Kako se svet pomera ka električnoj mobilnosti, potreba za odgovarajućom infrastrukturnom mrežom za punjenje nikada nije bila rasprostranjenija. Kao takve, vlade i gradovi širom sveta kreiraju zakone i podstiču postavljanje stanica za punjenje, dok sve više preduzeća koristi ovo novo tržište. Broj javno dostupnih stanica za punjenje u stalnom je porastu i nastaviće tako da ide u korak sa brzim rastom usvajanja električnih vozila širom sveta.

Dakle, u budućnosti, kako stanice za punjenje postanu sve češća oprema na ulicama širom sveta, stanice za punjenje će biti svuda, ali koja su pet najpopularnijih mesta za punjenje automobila danas?

Pet najpopularnijih mesta za punjenje automobila

Ovo je pet najpopularnijih mesta za punjenje električnog automobila širom Evrope, prema Mobility Monitor izveštaju i anketi, 

  1. Punjenje električnog automobila kod kuće

Sa 64 procenta, punjenje kod kuće zauzima titulu najpopularnije lokacije u poređenju sa drugim lokacijama za punjenje. Nije iznenađujuće, jer je punjenje kod kuće pogodno i omogućava vozačima električnih automobila da se probude sa potpuno napunjenim vozilom svakog dana i osigurava da ne plate ni cent više od struje koju stvarno potroše u odnosu na cenu električne energije u domaćinstvu.

 

  1. Punjenje električnog automobila na poslu

34% sadašnjih vozača električnih vozila već redovno puni svoj automobil na radnom mestu, a mnogo više njih je izjavilo da bi voleli da to mogu, a i ko ne bi? Kao rezultat toga, sve više i više radnih mesta počinje da instalira stanice za punjenje električnih vozila kao deo inicijative za održivost, strategije angažovanja zaposlenih i da bi zadovoljili svoje posetioce i partnere koji voze EV.

 

  1. Javne stanice za punjenje

Svakog dana se pojavljuje sve više javnih stanica za punjenje jer gradovi i lokalne samouprave ulažu velika sredstva u infrastrukturu za punjenje. Danas ih već rado koristi 31% vozača električnih vozila, a postoji odnos od 7,5 električnih automobila po javnom mestu za punjenje, što je odlično. Ali, kako raste prodaja električnih vozila, tako će rasti i broj dostupnih javnih stanica za punjenje u našim gradovima.

 

  1. EV punjenje na benzinskim pumpama

Punjenje kod kuće ili u kancelariji zvuči lepo, ali šta ako ste na putu i ​​tražite brzu dopunu? Mnogi prodavci goriva i benzinske stanice počinju da pružaju usluge brzog punjenja (takođe poznato kao punjenje nivoa 3 ili DC punjenje). 29% sadašnjih vozača električnih vozila tamo već redovno puni svoj automobil. Osim toga, iako je punjenje u kancelariji ili kod kuće zgodno dok radite druge stvari, može proći satima pre nego što se baterija napuni. Međutim, sa stanicama za brzo punjenje, svoju bateriju možete napuniti mnogo brže (mislite u minutima, a ne satima) i brzo se vratiti na put.

 

  1. Maloprodajne lokacije sa punjačima za električne automobile

26% vozača električnih vozila puni svoj automobil u supermarketima, dok 22% preferira tržne centre ili robne kuće - ako im je usluga dostupna. Razmislite o pogodnostima: zamislite da gledate film, večerate, sretnete se sa prijateljem na kafi ili čak obavite kupovinu namirnica i vratite se u vozilo sa više napunjenosti nego što ste ga ostavili. Sve više maloprodajnih lokacija otkriva rastuću potrebu za ovom uslugom i postavljaju stanice za punjenje kako bi zadovoljile potražnju i pridobile nove kupce.

POGLAVLJE 4

Različiti tipovi punjača

Nivoi punjenja EV i sve vrste punjača

Punjenje se može kategorisati na više načina. Najčešći način razmišljanja o EV punjenju je u smislu nivoa punjenja. Postoje tri nivoa EV punjenja: nivo 1, nivo 2 i nivo 3 - i uopšteno govoreći, što je nivo veći, to je veća izlazna snaga i brže će se puniti Vaše novo vozilo. Međutim, vremena punjenja uvek zavise od kombinacije između tipa baterije i kapaciteta punjenja automobila i izlazne snage stanice za punjenje.

Nivo 1 

Nivo 1 punjenje je kada svoj EV uključite u utičnicu sa standardnim utikačem za napajanje naizmeničnom strujom. Pošto standardna kućna utičnica isporučuje samo maksimalno 2,3 kV, punjenje putem punjača nivoa 1 je najsporiji način za punjenje EV-a – pružajući samo 6 do 8 kilometara dometa na sat.. Pošto nema komunikacije između utičnice i vozila, ovaj metod ne samo da je spor, već može biti i opasan po Vašu bezbednost i Vaše vozilo. Kao takve,  ne preporučujemo da se oslanjate na punjenje Nivoa 1 za punjenje Vašeg vozila osim u hitnim slučajevima.

Nivo 2 - AC punjač

Nivo 2 punjač je svaka standardna stanica za punjenje naizmeničnom strujom koju možete naći montiranu na zidu, na stub ili na zemlji. Stanice za punjenje nivoa 2 isporučuju između 3,4 kW - 22 kW i obično se nalaze na stambenim objektima, javnim parkinzima, preduzećima i komercijalnim lokacijama. Pri maksimalnoj snazi od 22 kW, jedan sat punjenja će obezbediti otprilike 120 km dometa Vaše baterije. Ovo je mnogo brže od punjenja iz prvog nivoa. Iz tog razloga, u kombinaciji sa nizom inteligentnih funkcionalnosti, opcijama pametnog povezivanja i nizom bezbednosnih funkcija koje punjači nivoa 2 mogu da ponude, mnogi vozači električnih vozila ulažu u AC stanicu za punjenje naizmeničnom kod kuće

Nivo 3 - DC brzi punjač

Takođe poznato kao DC ili brzo punjenje, punjenje nivoa 3 koristi jednosmernu struju (DC) za direktno punjenje baterije vozila, zaobilazeći AC/DC konvertor na ploči. Ovo omogućava punjačima nivoa 3 da isporučuju jednosmernu struju direktno u bateriju. Kao rezultat toga, stanice za punjenje nivoa 3 mogu da isporuče više snage, brže, što ih čini idealnim za lokacije sa kratkim zaustavljanjem kao što su benzinske pumpe i javni parkinzi. Vremena punjenja variraju između različitih vozila i izlazne snage, međutim, uopšteno govoreći, punjači nivoa 3 mogu puniti vozilo u minutima u odnosu na sate kod punjača nivoa 2 ili danima za stanice za punjenje nivoa 1.

AC vs DC napajanje

Dakle, što je viši nivo, to je veća brzina. Za sada je sve jasno, zar ne? Ali, kada je nešto AC, a kada DC, i zašto je DC toliko brži? AC označava „naizmeničnu struju“ i ona se, pa, naizmenično menja dok periodično menja smer, DC označava „jednosmernu struju“ i teče pravolinijski. Bez da budemo  previše stručni, naizmenična struja se može efikasnije transportovati na velike udaljenosti, pa zato teče iz Vaše utičnice u Vašoj kući i kancelariji. Međutim, baterije generalno mogu da skladište samo jednosmernu struju.

Možda to nikada niste shvatili, ali svaki put kada punite telefon (ili bilo koji drugi električni uređaj u tom slučaju), punjač pretvara naizmeničnu struju koju dobije iz mreže u jednosmernu energiju da napuni bateriju u Vašem uređaju.

Kako se puni električni automobili?

Isti princip važi i za električne automobile. Razlika između AC i DC punjenja zavisi od toga da li postoji proces konverzije ili ne. Bez obzira na to kako ga punite, na kraju dana, baterija u automobilu je uvek napunjena DC.

Sa DC punjačem, jednosmerna struja može teći direktno u bateriju, dok sa AC punjačem, električna energija se prvo mora pretvoriti u DC. Ovaj proces će uvek zahtevati više vremena jer ugrađeni punjač može uzeti samo toliko struje odjednom.

POGLAVLJE 5

Koliko vremena je potrebno za punjenje električnog automobila?

Koliko je prosečno vreme za punjenje električnog automobila i šta utiče na brzinu punjenja?

Kada se zamislite gde da punite, koji su različiti nivoi punjenja i imate osnovno razumevanje razlike između naizmenične i jednosmerne struje, sada možete bolje razumeti odgovor na pitanje broj jedan kod svakog ko razmišlja o EV autu: „Koliko će vremena trebati da se napuni moj novi EV?”.

NIVO 1 (AC)
10h-40h

NIVO 2 (AC)
1h-20h

NIVO 3 (DC)
7 min - 120 min

Pored izlazne snage stanice za punjenje, koliko će tačno vremena trajati punjenje zavisi od veličine baterije Vašeg vozila, kapaciteta punjenja, kao i niza drugih faktora situacije.

Da bismo vam dali donekle tačnu aproksimaciju, u nastavku smo dodali pregled koliko dugo je potrebno za punjenje električnih vozila. Ovaj pregled razmatra četiri prosečne veličine baterija i nekoliko različitih izlaznih snaga punjenja. 

TIP EV Small EV Medium EV Large EV Light Commercial
Prosečna veličina baterije (desno)
Power Output (ispod)
25kWh 50kWh 75kWh 10kWh
Level 1
2.3 kW
10h30m 24h30m 32h5m 43h30m
Level 2
7.4 kW
3h45m 7h45m 10h 13h30m
Level 2
11 kW
2h 5h15m 6h45m 9h
Level 2
22 kW
1h 3h 4h30m 6h
Level 3
50kW
36 min 53 min 1h20m 1h48m
Level 3
120 kW
11 min 22 min 33 min 44min
Level 3
150 kW
10 min 18 min 27 min 36min
Level 3
240 kW
6 min 12 min 17 min 22min

ŠTA UTIČE NA BRZINU PUNJENJA?

 

1.Baterija za električni automobil

Što je baterija veća, duže će biti potrebno za punjenje. Jednostavno, zar ne? Stanje napunjenosti baterije EV-a se meri u kilovat-satima (kWh), što je slično litru ili galonu, ali za električnu energiju, a svaki kWh je jednak količini energije koju biste koristili za pokretanje uređaja od 1.000W za sat. Velika većina baterija električnih putničkih vozila danas može da drži negde između 25 i 100 kWh kada su potpuno napunjene.

2. Kapacitet punjenja vozila

Izlazna snaga koju vozilo prihvata razlikuje se od vozila do vozila i čak može varirati u zavisnosti od modela automobila. Izmeren u kW, kapacitet punjenja je prikazan i za punjenje naizmeničnom strujom i za punjenje jednosmernom strujom i svako od njih igra veliki faktor u tome koliko vremena je potrebno za punjenje. Na primer, ako se dva vozila sa baterijama slične veličine pune jedno pored drugog na stanici za punjenje jednosmernom strujom velike snage, ali jedno može da prihvati samo 50 kW jednosmerne struje, a drugo 250 kW, onda će se drugo puniti mnogo brže od prvog. .

3. Izlaz punjenja stanice za punjenje

Različiti izlaz stanice za punjenje igra veliki faktor u tome koliko je vremena potrebno za punjenje EV. Što je veći kV izlaz na stanici za punjenje, to će se ona brže puniti (pod pretpostavkom da vaše novo vozilo prihvata veću izlaznu snagu).

4. Trenutno stanje baterije

Možda zvuči očigledno, ali koliko napunjenosti već imate u svom vozilu kada počnete sa sesijom punjenja takođe igra ulogu u tome koliko dugo je potrebno za punjenje. Isto kao kada stavljate benzin u tradicionalno vozilo, u zavisnosti od toga da li imate pola rezervoara ili je skoro prazan, koliko dugo je potrebno za punjenje rezervoara će se razlikovati.

5. DC kriva punjenja

Sa punjenjem naizmeničnom strujom ili AC, protok energije do EV je ravan (što znači da će se puniti istom brzinom od 0-100 procenata), dok sa DC punjenjem, baterija EV-a u početku prihvata brži protok energije, a zatim polako počinje da traži manje snage kako počne da se puni. Razlog za ovo je jednostavan: EV ne želi da ošteti bateriju naletom snage. Kao rezultat toga, sa punjačem jednosmerne struje - DC ili nivoa 3, početna faza punjenja do 80% ide brže od poslednjih 20%  (što može potrajati otprilike isto vremena kao i prvih 80%).

6. Vremenski uslovi

Još jedan faktor koji će odrediti vreme punjenja je vreme. Pošto baterije rade efikasnije u toplom okruženju—recimo između 20–25°Ctrebaće duže da se vozilo napuni po hladnijem ili ekstremno toplom vremenu.

 

Javni punjači za punjenje elektricnih vozila
POGLAVLJE 6

Koliko košta punjenje električnog automobila?

Cena punjenja električnog automobila

Baš kao i kod toga koliko je vremena potrebno za punjenje električnog vozila, cena punjenja zavisi od više varijabli, uključujući gde ga punite ili vrstu vozila koje vozite. Pre nego što detaljnije uđemo u to, evo približnih troškova punjenja četiri vozila različite veličine (sa baterijama od malih do velikih), na tri različite vrste stanica za punjenje, tako da možete da dobijete osnovnu ideju o troškovima punjenja za vaš novi EV.

Veličina baterije električnog automobila

Prva stvar koju treba da znate kada račanute koliko košta punjenje vašeg EV je veličina baterije. Što je baterija veća, to više kWh može da uskladišti; što više kWh može da uskladišti, to je više energije potrebno za punjenje baterije; što je više energije potrebno, više morate da platite da biste napunili bateriju. Jednostavno, zar ne? Vozila sa većom baterijom koštaju više za punjenje, ali često mogu da voze i dalje sa jednim punjenjem. Tri glavne opcije su kod kuće, na javnim lokacijama ili na stanicama za brzo punjenje.

Troškovi kućnog punjenja EV

Punjenje od kuće je najjeftiniji način za punjenje vašeg novog automobila. Pošto ne postoji posrednik između Vas i cene energije, uvek ćete dobiti cenu koja je dostupna potrošačima kod kuće. Koliko košta punjenje kod kuće je laka jednačina. Jednostavno uzmite svoj najnoviji račun za energiju i pronađite cenu po kWh koji plaćate kod kuće i pomnožite je sa veličinom baterije.

U vreme pisanja ovog vodiča, uzeli smo cene u Srbiji sa poslednjeg ( Avgust 2022) računa za struju: :

  • Zelena zona: Viša tarifa 6,408 dinara/kWh, Niža tarifa 1,602 dinara/kWh
  • Plava zona: Viša tarifa 9,612 dinara/kWh, Niža tarifa 2,403/kWh 

To znači da ako ste upravo kupili Fiat 500e sa baterijom od 24 kVh, i plaćate po najskupljoj ceni ( Plava zona, VT - 9,612dinara/kWh) , biće Vam naplaćeno 230,68 (24x9,612) za jedno punjenje EV automobila. Ili ako ste kupili Tesla Model S sa baterijom od 75kWh, po toj istoj tarifi ćete platiti 720,90 dinara ( 75 x 9,612) za punjenje Vašeg EV.

Međutim, ovaj proračun je samo kao primer jer ne uzima u obzir trenutno stanje napunjenosti baterije, stanje Vaše baterije uopšte, vremenske uslove ili tip punjača.

Kabl za punjenje električnih vozila

Cena punjenja električnog automobila na javnoj stanici

Javne stanice za punjenje mogu budu punjači za kancelarije do stanica pored ivičnjaka na autoputu i komercijalnih parking garaža do tržnih centara, restorana i hotela. 

Javne stanice za punjenje mogu biti stanice nivoa 2 ili nivoa 3 (stanice za punjenje naizmeničnom AC ili jednosmernom DC strujom), ali, radi jednostavnosti, podelili smo ih u dve kategorije i razgovaraćemo o njima odvojeno. Pošto postoji posrednik koji pruža uslugu, javne stanice za punjenje obično imaju povećanu cenu u poređenju sa kućnim punjenjem. Koliko košta potpuno naplata zavisi od toga koliko Vam provajder naplaćuje uslugu.

U nekim slučajevima, kao što su radna mesta i kancelarije, provajder je takođe poslodavac i obezbediće EV punjenje kao beneficiju zaposlenima i može naplaćivati manje, ili čak dozvoliti zaposlenima da naplaćuju besplatno. Drugi, poput parkinga i tržnih centara, će uzeti cenu električne energije i uvećati je da bi na njoj ostvarili profit, kao i bilo koju drugu uslugu koju nude. Neki, poput restorana i hotela, mogu koristiti EV punjenje kao način za oglašavanje i privlačenje novih kupaca i takođe je dati besplatno. 

Baš kao i raznolikost u tome koliko košta, način na koji će ovi provajderi izračunati troškove takođe se uveliko razlikuje.  Kao što smo ranije rekli, koliko košta u potpunosti zavisi od provajdera, ali treba da znate javno punjenje je često brže od punjenja kod kuće, a ipak jeftinije od benzina. 

Cena punjenja električnog automobila na DC brzom punjaču

Nivo 3 ili DC punjenje je najbrži način za punjenje EV. U zavisnosti od izlazne snage i mogućnosti brzog punjenja Vašeg vozila, verovatno će biti potrebno između 7 minuta i jednog sata da se Vaš novi EV napuni do 80%. Ove brzine čine stanice za punjenje jednosmernom strujom savršenim za lokacije “u pokretu” kao što su odmorišta na autoputu, benzinske pumpe ili supermarketi.

Međutim, DC stanice za punjenje su takođe i najskuplje. Da bi omogućile ova vremena punjenja, stanice za punjenje jednosmernom strujom moraju da isporuče ozbiljne količine energije bateriji vozila - razmislite između 50 i 350 kW umesto 22 kW, što je maksimalni izlaz za većinu stanica za punjenje naizmeničnom strujom.

Infrastruktura za punjenje jednosmernom strujom je daleko skuplja i za kupovinu i za instalaciju, a kao rezultat toga, provajderi usluga punjenja naplaćuju ne samo zbog pogodnosti, već i za dodatne troškove koje ima provajder. U nekim slučajevima, ovi provajderi mogu tražiti dvostruku, ili čak trostruku cenu po kWh. To znači da bi potpuno punjenje istog Tesla Model S kao gore bilo i do 4x skuplje za punu bateriju. Kao takvo, DC brzo punjenje je pogodnost koja je u pogledu troškova najbliža trošku koji ste navikli da plaćate za gorivo

Cena električnog automobila u odnosu na gorivo

Jedno od pitanja koje čujemo da nam potencijalni vozači električnih vozila stalno postavljaju je, da li su EV vozila jeftinija za punjenje od punjenja konvencionalnog vozila na fosilna goriva? Bez obzira na troškove naplate za pojedinačne sesije, kada se uzme u obzir da se većina vozača EV puni kod kuće, povremeno dopunjavajući pri kupovini ili na radnom mestu i rezervišući brzo punjenje za putovanja na velike udaljenosti; EV punjenje je obično mnogo jeftinije od punjenja automobila benzinom ili dizelom.

POGLAVLJE 7

Koliko daleko električni automobil može ići?

Domet električnih automobila

Drugo pitanje koje mnogi potencijalni vozači električnih vozila postavljaju pre nego što kupe EV je „koliko ću moći da vozim sa svojim novim automobilom?“ Ili bi trebalo da kažemo, pravo pitanje koje svi imaju na umu je: „Da li ću ostati bez energije na dugom putovanju?“ Shvatamo, to je jedna od glavnih razlika u vožnji ICE vozila i to je pitanje na koje svi misle.

U ranim danima revolucije električne mobilnosti, zabrinutost zbog dometa zahvatila je mnoge potencijalne vozače električnih vozila. I sa dobrim razlogom: pre deset godina, najprodavaniji električni automobil, Nissan LEAF, imao je maksimalni domet od samo 175 km. Danas je srednji domet električnih vozila skoro dvostruko veći i to do 313 km, a mnoga EV imaju domet veći od 500 km, dovoljno čak i za duža svakodnevna gradska putovanja.

NAJKRAĆE
135 km

PROSEČNO
313 km

NAJDUŽE
637 km

Da li treba da punim svoj električni automobil svake noći?

Većina vozača električnih vozila neće morati čak ni da puni svoj automobil svakodnevno jer većina naših dnevnih putovanja neće biti ni blizu dostizanja maksimalnog dometa EV, bez obzira na marku ili model. 

POGLAVLJE 8

Koliko dugo traju baterije električnih automobila?

Trajanje baterije automobila

Pošto je baterija najskuplja komponenta električnog vozila, razumljivo je da želite da znate koliko dugo će trajati baterija Vašeg novog EV. Baš kao i sve litijum-jonske baterije, i velika većina tehnologije uopšte, EV baterije polako degradiraju tokom vremena.

Umesto da se potpuno zaustavi, što je malo verovatno, baterija će postepeno gubiti kapacitet sa prosečnim padom za sva električna vozila od oko 2,3% godišnje. To znači da ako danas kupite EV sa dometom od 240 km, nakon pet godina baterija će izgubiti 27 km,  dostupnog dometa. Mnogi proizvođači će takođe dati garanciju na svoju bateriju koja je obično između pet i deset godina, a neki će dati garanciju do 100.000 km. 

Kabl za punjenje električnih vozila

Umesto da se potpuno zaustavi, što je malo verovatno, baterija će postepeno gubiti kapacitet sa prosečnim padom za sva električna vozila od oko 2,3% godišnje.

Koliko dugo treba da traje baterija u automobilu?

Posle 10 ili 20 godina, možda ćete morati da zamenite bateriju svog EV. Međutim, postoje načini da se produži životni vek baterije, a pošto električna vozila zahtevaju mnogo manje održavanja od svojih benzinskih pandana, ovi troškovi se mogu dugoročno izjednačiti.

POGLAVLJE 9

EV kablovi za punjenje i utikači za punjač

ipovi konektora za punjenje EV

Zbog ranog razvoja električnih vozila, ne postoji univerzalni standard za punjenje. Kao rezultat toga, baš kao što Apple ima jedan kabl za punjenje, a Samsung drugi, mnogi različiti proizvođači električnih vozila koriste različite tehnologije punjenja. 

 

EV kablovi

Kablovi za punjenje dolaze u četiri režima. Ovi režimi ne moraju nužno biti u korelaciji sa „nivoom“ punjenja.

 

Mode 1

Kablovi za punjenje u režimu 1 se ne koriste za punjenje električnih automobila. Ovaj kabl se koristi samo za laka električna vozila kao što su e-bicikli i skuteri.

Mode 2

Kada kupite EV, obično dolazi sa onim što je poznato kao Mode 2 kabl za punjenje. Ovaj kabl možete uključiti u kućnu utičnicu i koristiti ga za punjenje Vašeg vozila maksimalnom izlaznom snagom od 2,3 kW.

Mode 3

Kabl za punjenje Mode 3 povezuj Vaše vozilo sa namenskom stanicom za punjenje EV i smatra se da je najčešći za punjenje naizmeničnom strujom.

Mode 4

Kablovi za punjenje Mode 4 se koriste prilikom brzog punjenja. Ovi kablovi su dizajnirani da prenose veću DC (nivo 3) snagu punjenja, moraju biti povezani na stanicu za punjenje i često su čak i hlađeni tečnošću da bi se nosili sa toplotom.

 

Tipovi utikača za punjenje EV (AC)

Utikač za punjenje je utikač za povezivanje koji stavljate u utičnicu za punjenje električnog automobila. Ovi utikači se mogu razlikovati u zavisnosti od izlazne snage, marke vozila i zemlje u kojoj je automobil proizveden.

TYPE 1

Do 7.4 kW
Japan i Severna Amerika

TYPE 2

Do 22 kw za privatno punjenj
Do 43 kW za javno punjenje
Evropa i ostatak sveta

GB/T

gbt

Do 7.4 kW
Kina

Tipovi utikača za punjenje EV (DC)

CCS1

Do 350 kW
Severna Amerika

CCS2

Do 350 kW
Evropa

GB/T

gbt

Do 237.5 kW
Kina

CHAdeMO

chademo

Do 200 kW
Japan